søndag, desember 12, 2010

Jacques Cousteau Hat i reprise

Jeg fikk en kommentar i et gammelt innlegg her i bloggen, om hvordan fellingen skulle gjøres på lua Jacques Cousteau Hat. Det var en stund siden sist jeg hadde strikket lua så jeg tenkte, hvorfor ikke strikke en til - for den er virkelig utrolig brukbar, og fleksibel i størrelse/passform.

Oppskriften er laget av Typy fra Finland, men er oversatt til engelsk også. En utrolig fin basisoppskrift som kan varieres mye.

Denne gangen har jeg strikket lua av Pt5 Sport garn på pinnenr 3mm, over 140m og det gikk med ca 55g garn.
Hele lua er strikket i ribb (3 rett + 2 vrang) og blir derfor veldig elastisk i størrelsen. Jeg strikket de 5 første omgangene med en lysere grå, for å få litt kontrast til den ellers koksgrå lua.

I oppskriften er det foreslått en lue med stor oppbrett, men jeg har valgt å strikke denne uten oppbretten, og startet derfor på toppfellingen etter ca 12-13cm.

Når du skal felle til toppen deler du alle maskene på 4 og setter en maskemarkør mellom hvert felt. Maskemarkøren skal settes etter et felt på 3 rette masker, så du får 2 vrange masker etter markøren. Så felles det på hver omgang, når du er 2 masker før hver maskemarkør.

Oppskriften foreslå at du strikker de to maskene og tar den 1. masken over den 2, det gjorde jeg på den første røde/orange lua jeg strikket.

For å få litt mer markert fellekant har jeg heller gjort slik; strikk til du har to masker igjen før maskemarkøren, strikk så den første masken, og sett den tilbake på den venstre pinnen. Dra så den andre glattmasken over den første, og sett den masken du sitter igjen med, tilbake på høyre pinne uten å strikke den. Så strikker du de 2 vrange maskene osv.

På denne måten får du en mer markert fellekant hvor den felte masken legger seg mot høyre (samme vei som fellingen går).
Jeg har også felt den andre veien på en grønn lue, da strikket jeg to masker sammen, etter et felt på 2 vrange masker. Da legger fellingen seg mot venstre istedenfor til høyre.

Ja, så denne lua er skikkelig universal, og kan enkelt varieres i størrelse, lengde og fellinger. Utrolig fin basisoppskrift.

4 kommentarer:

  1. Skikkelig fin grunnoppskrift. Luene er kjempefine:)

    SvarSlett
  2. Flott lue. Denne har jeg også strikket, men valget av garn var ikke helt vellykket!

    SvarSlett
  3. Utrolig lekker sak!

    SvarSlett

Det er hyggelig med tilbakemeldinger i bloggen, så legg gjerne igjen en liten hilsen og hvem du er :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails