fredag, desember 17, 2010

Effektiv ribbestrikk

Det er blitt en del ribbestrikk her i bloggen i det siste. Enten er det sokker med ribbestrikk, luer i ribbestrikk, hals i ribbestrikk (den har jeg visst ikke fått blogget!), eller votter i ribbestrikk.
Ribbestrikken gir jo veldig elastiske plagg og ikke minst gjør det plaggene veldig fleksible i størrelsen og passform. Så ribbestrikk er egentlig en utrolig effektivt strikketeknikk. Det liker jeg, så derfor er det blitt en del av ribbestrikkingen i det siste (men ribbe til jul blir det gudsjelov ikke!)

Jeg har fått ferdig et par luer til, etter Jacques Cousteau mønsteret som jeg liker så godt. Denne gangen er den ene faktisk til meg! Min lue er strikket i deilig STERK fra Du store Alpakka i grått og naturhvitt på pinnenr 3,5mm.
Har fått brukt opp litt restegarn etter vottene jeg strikket i ribbestrikk her tidligere. Så nå ble det liksom et sett i samme stil.

Jeg skal innrømme jeg ofte plukker lue, votter og skjerf som egentlig ikke hører/passer så godt sammen - for jeg tar helst de plaggene jeg liker best... så nå blir det fint å få et sett som hører sammen.

* * *

Jeg har også fått ferdig en deilig og myk hals i ribbestrikk. Jeg har strikket med en tråd Sandnes Kitten Mohair og en tråd med Filcolana New Zealand Lammeull på pinnenr 7mm. Jeg startet på den mest for å ha et raskt bussprosjekt, og la opp 124m og strikket 2 rett og 2 vr til jeg hadde strikket opp et nøste med mohairgarn. Da var halsen ca 29cm lang og kunne fint brettes dobbelt rundt halsen.

Halsen ble veldig luftig og litt fluffy pga mohairgarnet, men forhåpentligvis også varm med den ekstra tråden i lammeull.

Ja, så det går visst i litt ribbestrikking her ja...

1 kommentar:

Det er hyggelig med tilbakemeldinger i bloggen, så legg gjerne igjen en liten hilsen og hvem du er :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails