søndag, desember 05, 2010

Rester ble til solide kubber

Jammen var det litt artig å lage/støpe lys av reste-stumpene fra hytta. Jeg gikk igang med friskt mot, men innså ganske raskt at selve smeltingen av stumpene tok litt mer tid enn jeg hadde regnet med, og at alle lysstumpene jeg hadde samlet var mer enn nok til mange solide kubber. Men gøy var det å se at alle restene ble til nye kubbelys.

Jeg startet med å klippe bort den svarte tuppen på alle lysstumpene så de ikke skulle missfarge den smeltede voksen. Samtidig sorterte jeg ut de røde, hvite, gule og blå/lilla stumpene fra hverandre.

Så satte jeg på en kjele med vann på komfyren og hadde et litermål i stål oppi vannbadet. I litermålet puttet jeg lysstumpene oppi etterhvert som voksen smeltet.

Var litt spent på om det ble vanskelig å fjerne alle småvekene fra den flytende voksen, men de holdt seg i bunnen av litermålet så voksen var grei å helle over i formene.

Jeg trodde jo egentlig ikke det skulle rekke til så mange lys, så jeg hadde bare en stor støpeform (i plast, fra Panduro) for et rundt fint kubbelys og en rengjort juicekartong til en litt større kubbe (så ble det også et engangs-pappkrus etterhvert).

Etterhvert som lysstumpene smeltet (jeg konsentrerte meg om å smelte de røde) helte jeg voksen over i formene. Formene var først klargjort med veker i midten, som jeg hadde festet til en strikkepinne. Så var det bare å smelte og fylle, til formene ble fulle. Da formene var fulle fikk de et opphold på verandaen for å kjøle seg litt ned og stivne. Da jeg tok de inn igjen var voksen sunket sammen litt så jeg måtte etterfylle med litt mer voks.

Idag kunne jeg tømme formene, og ta de ferdige lysene i øyensyn.... Det var jo litt gøy da, selv om de ikke akkurat er lekre - så inneholder de på en måte et år med mange fine hytteminner.

Det runde kubbelyset som ble støpt i en ordentlig støpeform ble absolutt det fineste og blankeste - men det fungerte greit med juicekartongen også.
Nå skal det bli litt ekstra stas å tenne på de egenstøpte røde kubbelysene neste gang jeg er på hytta!

3 kommentarer:

  1. De ble jo fine:) Egengjorte og resilkulerende:)

    SvarSlett
  2. Jamen jammen , hvor er de bare unikke !!! Og sikken en flot foto montage , virkelig gennemført.
    Nu får jeg helt selv lyst til at støbe lys . Tak du søde Babben :-)9


    Vilma

    SvarSlett
  3. Så gøy! Og så fine de ble :) Ekstra hyggelig å tenne disse lysene :)

    SvarSlett

Det er hyggelig med tilbakemeldinger i bloggen, så legg gjerne igjen en liten hilsen og hvem du er :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails