søndag, mai 09, 2010

Skeivt igjen :-) denne gangen i luefasong

Som avveksling til all sokke-strikkingen er jeg nå på en liten "lue-reise". Foruten at lue-strikketøy er enkelt å ha med overalt i sekken, så er det jo også et bruksplagg som er ok å ha i flere utgaver og farger. Ïkke minst er det raskt å strikke...

Ofte synes jeg det er vanskelig å få god passform på luene, eller finne det optimale maskeantallet så lua ikke blir for "slapp i strikken" eller alt for stram i kanten.

Fant oppskriften på en artig lue med skeiv felling i toppen, som så ut til å ha god passform. Lua heter Jacques Cousteau Hat og var enkel og rask og strikke. Selve toppfellingen gjør hele lua, og minnet veldig om de skeive sokkene.

Planen var å lage en jegerlue med knallfarge i toppen, og valget ble knallrød lue med leirdue-oransje topp! Så synes jeg ikke i skogen med denne så vet ikke jeg...

Lua er strikket i PT5 Sport garn (med strikkefasthet 24m/10cm) på pinnenr 3mm. La opp 140m og strikket "metervis" med vrangbord før toppfellingen. Hele lua ble 29 cm lang (hvor 9 cm er selve toppfeillingen i oransje).

Godt fornøyd med mønsteret, selv om jeg tror den hadde blitt enda litt finere med litt færre masker, og om fellingen av toppen hadde gått den andre veien.. Så vi får se om det ikke blir en til nå som jeg har funnet et mønster som funker.

4 kommentarer:

  1. Så flotte farger. Denne må da lyse godt opp i skog og mark - iallfall hvis ikke de som prøver å få øye på deg er fargeblinde.

    SvarSlett
  2. He-he, ja vi får satse på det.

    SvarSlett
  3. very lovely hats! grats:-)

    szilvia from hungary

    SvarSlett
  4. Er det noen som vær så snill kan hjelpe meg med denne oppskriften? Første rad med felling går bra, men så får jeg ikke til det. Jeg skjønner ikke dette med work to two stitches of marker. Er det to masker før den jeg har strikket sammen? Og hvordan blir det etter de 2 vrange? Skal jeg følge mønsteret eller skal jeg strikke 3 rett og 2 vrang? Det blir helt rart og "ut av mønsteret" for meg. Har veldig lyst til å gi denne bort i julegave så jeg er veldig glad om noen hjelper meg.

    SvarSlett

Det er hyggelig med tilbakemeldinger i bloggen, så legg gjerne igjen en liten hilsen og hvem du er :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails