mandag, juli 26, 2010

Votter og mange tommeltotter!

Det er litt deilig å komme hjem med strikkebagen "full" av ferdige prosjekter. Det høres kanskje ut som det er mer ferdig enn det egentlig er - men den gode "nå har jeg festet trådene"-følelsen er STOR.

Jeg har ikke minst fått ferdig Torirot's Selbu Peace & Love vottene. De er strikket i Rauma Finull og oppskriften er fra Torirot. Jeg synes mønsteret ble skikkelig lekkert! Det minner meg litt om sånne gamle smijernsbeslag som ofte er prydet på dører og rundt låser. Snirkelete og fint.

Selv om jeg har brukt mer tid enn jeg burde på de, så kan mønsteret virkelig anbefales. Det er utrolig bra med deltaljer om fremdrift og fellinger, ikke minst gir det mange fine garn/pinne-forslag. Anbefales!

Det som tar litt tid med meg er votte-tottene... som jeg utsetter og utsetter og utsetter - men når jeg først kommer i gang går det stort sett greit. Så med litt kjærlighet og fred på hendene må dette bli årets beste votter tror jeg :-)


Men dette er ikke de eneste vottene som er ferdig. Jeg har også strikket et par mønstrede votter i deilig Mirasol alpakka. Mykt som bare det....

Oppskriften fant jeg i heftet "Strikk og Bruk" fra Du Store alpakka (.pdf), og det gikk litt under et nøste av hver farge; sort og det håndmalte grå-rosa. Det er en lue som matcher i heftet, så jeg lurer litt på om jeg ikke skulle strikke den i samme slengen så det blir et sett. For dette kan fint brukes til kåpe og finere anledninger også - og likevel holde deg god og varm.

Men - jeg er litt usikker på om Mirasol-garnet kanskje ikke egner seg så veldig godt til mønstertrikking på så grove pinner? Resultatet ble jo bra, men underveis synes jeg det ble litt lite "tak", litt slapt strikketøy på en måte. Uansett - nå er de ferdige og klare for bruk!
Så nå som alle vottene og tommeltottene er ferdig, lurer jeg litt på om jeg skal legge opp til et par pulsvanter kanskje :-) for de er uten tommeltotter!

5 kommentarer:

  1. Fine "sommervotter"! Hyggelig at du likte mønsteret :-)

    SvarSlett
  2. Nydelige votter, Babben! :)

    SvarSlett
  3. Tusen takk for koselige meldinger. Nå bare venter jeg på kulda kan dere tro - hi-hi ;-)

    SvarSlett
  4. Aldeles nydelige votter. Mønsteret kommer frem veldig klart og tydelig. Fine farger du har brukt.

    SvarSlett

Det er hyggelig med tilbakemeldinger i bloggen, så legg gjerne igjen en liten hilsen og hvem du er :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails