lørdag, juli 17, 2010

Strikk og bruk!

Det er en fengende tittel på strikkeheftet til Du Store Alpakka; STRIKK OG BRUK (.pdf med bilder fra heftet).

For jammen er det mange brukbare basisoppskrifter der. Jeg kjøpte heftet tildligere i sommer sammen med mirasol alpakka garn, til et par av vottene med flott mønster på.

Men så var jeg jo på jakt etter et enkelt strikketøy her en kveld, så da ble det et par barnesokker fra heftet som første par ut.... Egentlig litt rart å bruke oppskrift for et par raggsokker, men fordelen var at oppskriften var laget til STERK-garnet jeg hadde - og jeg hadde tenkt å strikke en barnestørrelse. Vanligvis blir det enten baby eller voksen-sokker og det går fint uten oppskrift, men barnestr er jeg ikke så dreven på når det gjelder antall masker og fotlengder.

Basisoppskriften til sokkene (nr 13 i heftet) var enkel og grei, og sokkene er strikket i str 2-4 år og er ca 16cm lange - og det gikk sånn ca akkurat 50g garn. Nå gjenstår det bare å se om dette stemmer med virkeligheten da... Jeg håper det - så det blir "strikk og BRUK"..., for dette var raskt og greit håndarbeid sånn en sen kveldstime og ikke minst en super måte å få unna litt "smårester" på :-)
(Heftet er forøvrig kjøpt hos Strikk Innom - som også har noen garnpakker med hefte&garn, samt STERK-garnet som er så godt å strikke av...)

2 kommentarer:

  1. Flotte sokker og sterk garnet er fint å strikke med, veit ikkje korleis det er med slitestyrken då eg ikkje har brukt det til labber enno!! Ha ein god dag:)

    SvarSlett
  2. Takk for koselig hilsen :-) Sterk er kjempegodt å strikke av og jeg har foreløpig god erfaring med bruken også. De blir litt "slappere i fisken" men holder elles bra.

    SvarSlett

Det er hyggelig med tilbakemeldinger i bloggen, så legg gjerne igjen en liten hilsen og hvem du er :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails