lørdag, juli 03, 2010

Tradisjoner og inspirasjoner

Når man driver mye med en ting (strikking!) er det akkurat som kunnskapstørsten vokser litt underveis. Det er liksom ikke nok bare å finne en fin oppskrift og et par nøster garn.... jeg vil vite hvorfor vi strikker, hvordan teknikken har oppstått og hvordan ulla egentlig blir til nydelig garn. Jeg vil lære mer så hobbyen min etterhvert får enda en dimensjon.


Jeg har strikket mye sokker de siste par årene og lært mye nytt, prøvd uendelig mange mønster, metoder, fellinger og hvordan man best kan gjøre. Likevel opplever jeg det er et hav av uprøvde mønstre og teknikker igjen å prøve ut. Det er jo det som er så artig med strikkingen.... stadig noe nytt å lære, eller nytt og nytt - egentlig er det vel gamle teknikker vi igjen børster støvet av.. gamle tradisjoner :-)


Nå til sommerferien har jeg kjøpt to nye bøker om strikking;
Folk Knitting in Estonia av Nancy Bush og Folk Mittens av Marcia Lewandowski. Begge bøkene inneholder ikke bare oppskrifter, men også masse info om strikketradisjonen, om opphavet til mønstrene, teknikker og ikke minst flere flotte oppskrifter.
Folk Knitting in Estonia inneholder også en kortutgave av Estonias historie, og masse om kulturen. Det som går igjen i disse bøkene er stoltheten over kulturarven og strikketradisjonen som bæres videre.

Det som er litt synd er at det er lite bøker av samme type om vår norske strikketradisjon, og selv Selbuvotten-boka er forfattet av en amerikaner...

Men boken til Annemor Sundbø; Usynlege trådar i strikkekunsten har jeg kost meg med, så den snart er utslitt...

Skulle bare ønske meg det var mer å lese om strikketradisjonen vår. Er det noen som har noen gode tips så blir jeg kjempeglad!
I mellomtiden får jeg stokke pinnene her og kose meg videre med strikkingen (som går litt tregere om dagen...)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er hyggelig med tilbakemeldinger i bloggen, så legg gjerne igjen en liten hilsen og hvem du er :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails