onsdag, januar 19, 2011

Mikroskopisk, men likevel en prøvelapp!

Vi skal strikke flette-votter i februar (i YOSS2011 samstrikken), og mønsteret er kjempefint; Celtic Moonrise Mitten. Min utfordring er at jeg har mest tynt sokkegarn, og ikke så mye restegarn i tykke kvaliteter (for formålet med denne samstrikken er å bruke av det sokkegarnet man allerede har på lager).

Men så fikk jeg et tips i YOSS2011-forumet at jeg kunne jo bare strikke med dobbelt tråd for å løse det problemet. Så enkelt, men jeg måtte likevel få ideen fra en annen strikker...

Så nå har jeg snudd garnkassen her og funnet et par hesper med fin tynn New Zealand Lammeuld fra Filcolana. Vanligvis er strikkefastheten på dette garnet 30m pr 10cm på pinnenr 2,5mm.

Den store innrømmelsen nå er at jeg har feiga ut å strikket en mikroskopisk prøvelapp i dobbelt garn på pinnenr 4,0mm
- og gjett hva? strikkefastheten ble sannelig 22m pr 10cm. Så selv om oppskriften foreslår 20m pr 10cm tror jeg dette skal gå bra.

Og prøvelappen den ble mikroskopisk av to grunner... Det å strikke prøvelapp i seg selv er visst litt feigt og flaut (dog veldig praktisk!) og så ville jeg spare mest mulig av hespen til vottene, så jeg ikke skal få for lite garn.

Bare synd det er 13 dager igjen til start! Men nå ligger garn, pinner og oppskrift klart her i allefall :-)

3 kommentarer:

  1. Lapp er lapp! Jeg pleier å rekke opp mine igjen... Men jeg prøver å huske å skrive ned garn og pinne og strikkefasthet, så jeg har til siden. Fine farger!

    SvarSlett
  2. Nydelige farger:) Dette blir sikkert bra.

    SvarSlett
  3. Så fint at du fant meg (eller rettere sagt pengeblomstene mine) - så fant også jeg deg! Du & den deilige bloggen din havner rett på blogg-rollen min :-) Ha en trivelig fredag!

    SvarSlett

Det er hyggelig med tilbakemeldinger i bloggen, så legg gjerne igjen en liten hilsen og hvem du er :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails