lørdag, mars 07, 2009

Fra uglejakt på monster-ugler til små-ugler

(Bilde: øverst ser du monster-starten, og nederst ny sokk i Frøya-garn - kjempestor forskjell og det bare med 0,5mm pinne-forskjell... strikkefasthet er det visst lurt å sjekke ut ja..)

Mars-sokkene er påbegynt og uglene er snart å se. Jeg startet med Trysil-garn og pinne nr 3,5mm og jobbet meg gjennom min aller første sokk som er startet fra tåa og opp. Litt tungvint og veldig uvant. Men jeg fant fort ut at to rundpinner i starten var løsningen. Økningen frem til ugle-mønsteret gikk greit, men sokken ble jo alt for diger! Tåa ble starten på en skikkelig monster-sokk ;-)

Byttet ut Trysil-garnet med Frøya-garn (i samme farge) og startet på nytt med to rundpinner 2,5mm og denne gangen gikk det bedre. Da jeg kunne gå over på vanlige strømpepinner økte jeg til nr 3mm og det ser ut som skal passe bra. Selve ugle-mønsteret lages av enkle flettemønster - så jeg tror resten av sokken skal gå greit - men er foreløpig litt usikker på om jeg vil strikke kne-strømper, eller bare en litt god og lang ullsokk.

Ravelry fant jeg noen som hadde strikket en vest med ugle-mønster og der hadde de sydd en stikning rundt en av ugle-motivene og sydd på perleøyne og brodert en kvist som uglen satt på - det var skikkelig fin - og viste mønsteret godt. Så det er jo en ide om det blir litt lange sokker...
Uhu!

1 kommentar:

  1. Hei på deg, Babben
    Begynte på ugle-sokkene i går kveld og har samme problem som deg. Skikkelig Monster-sokk. Jeg blir så umotivert av alt som går galt om dagen at jeg vurderer å legge mars-prosjektet på is. Flettemønsteret er kult men å strikke fra tærne og opp syns jeg er litt forvirrende. Gruer meg til hælen. Uhuuuu.
    Skal la den hvile et par dager, mulig jeg tar den fram igjen. Eller kanskje gjør som deg, tynnere garn og tynnere pinner.

    I mellomtiden får jeg bruke tiden på den nye kofta (pjuke). Har heldigvis et par Kerttu-sokker jeg kan kose meg med hvis verden blir for vanskelig.

    Fortsatt god helg. Hold meg oppdatert mht uglene dine.

    Klem

    SvarSlett

Det er hyggelig med tilbakemeldinger i bloggen, så legg gjerne igjen en liten hilsen og hvem du er :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails