fredag, januar 16, 2009

En kollektiv-strikkers erfaringer

Som kollektivtrafikant til/fra jobb hver dag, har jeg oppdaget muligheten for å snike inn litt ekstra strikketid til og fra jobb :-) Men jeg skal også være den første til å innrømme at det ikke er alt av håndarbeid, pinnetyper og mønster som egner seg like godt, på et smalt bussete i halvmørket på en buss som kjører på glatt føre og svingete veier...

Jeg har funnet ut at det beste er å sitte på høyre side i bussen, med et ledig sete på venstre side til sekken med garn i. Det lønner seg å få seg et sete i siste halvdel av bussen, for der er det lys uansett (de søvnige sitter rett bak sjåføren hvor det er mørkt, mens avisleserne og strikkerne sitter bakerst - nemlig). Jo lenger bak i bussen jeg sitter jo større er sjansen for å ha et dobbelt sete for meg selv ;-)

Vrangborder, kjøkkenkluter, ren glattstrikk uten mønster (striper og enkle mønster er greit) og rundpinne er meget velegnet for en buss-strikker. Mens langpinner, og flere garnfarger på en gang, flettemønster og andre tellemønster som ikke er like på hver/andre hver omgang er mer kjiipt. Strømpepinner går greit når jeg ikke må ha sekken i fanget samtidig.
Av egen påkledning er store skjerf og lange ermer som stikker frem, ikke særlig praktisk, heller ikke er kåpe veldig praktisk, for den har litt vide ermeåpninger som pinnene også lett henger seg opp i.

Så favoritten er en dag det ikke er alt for kaldt, så skjerfet er lite og jakken smal. Når bussen ikke er fullsatt så jeg får et dobbeltsete helt alene. Når det er masse kø på vei innover - så turen tar litt lang tid.... og ikke minst er det best om turen går i dagslys.
Det er best å strikker med en farge, i et garn som ikke så lett deler seg. Gjerne et litt enkelt mønster som kan strikkes på rundpinne, så jeg ikke trenger oppskriften/mønsteret forran meg. Det er også fint å starte på en vrangbord til en sokk, vott el. så det ikke er så mye å holde telling med :-)

Så nå får jeg tatt unna de kjedelige rundene på bussturene, mens mønster og fellinger tas hjemme. Utrolig bra måte å bruke buss-tiden på, for en som bor litt uttafor byen..

Derfor - har jeg kanskje litt mange håndarbeider på gang samtidig, fordi jeg reiser med bussen hver dag - men ikke alltid får strikket så mye hver kveld. Så vrangbordene ligger klare her å bare venter på litt mønster og fellinger før de er ferdig :-)
Kollektiv-strikker'n

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er hyggelig med tilbakemeldinger i bloggen, så legg gjerne igjen en liten hilsen og hvem du er :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails