lørdag, oktober 29, 2011

Småstrikk og pepperkake-strikk

"Smått og godt" kunne jeg kanskje heller kalt denne blogg-posten, for jeg driver å småstrikker litt om dagen. Småstrikk av barnesokker og pepperkaker!

Jeg har strikket et par vanlige barne-raggsokker i Raggi, og er igang med par nr to her. Det går utrolig greit unna, når størrelsen er til småbarn - men det er litt uvant å strikke så smått...

Disse sokkene er strikket i Raggi fra Järbo Garn på pinnenr 4,0 mm. Garnet er kjøpt hos Strikk Innom og finnes i flere glade fargemikser. Til et par barnesokker har jeg brukt ca 62g garn, og da er sokkene ca i str 25-27 (foten er 15-16cm lang).
Jeg tok utgangspunkt i en oppskrift fra Järbo (de har masse gratis oppskrifter på nett! og en praktisk størrelsesguide), for å få riktig antall masker i opplegget, men har ellers strikket etter eget hode. Så får vi håpe de passer småtrollene etterhvert.

Pepperkakelua som jeg teststrikket for Torirot har fått et artig pepperkakepar som skal bli dusk. En liten pepperkakemann og pepperkakekone som er strikket! Det gjenstår bare å få tovet de, så de blir litt tette og fine. Tror dette må bli årets dusk!

Ellers er mønsteret til den fine pepperkakeluen lagt ut på Ravelry - så nå er det bare å ta turen innom der, så du også får startet på julebaksten ;-)

5 kommentarer:

  1. Tenk at et par med helt alminnelige sokker kan bli så fine! Fargene og fasongen er perfekte. Lekker den lua på forrige innlegg også. Ha en god, lang natt og en fin søndag!

    SvarSlett
  2. Kjempefine sokker. Og søte pepperkakefigurer. Så bloggen til torirot og luen ble flott . kanskej det blir pepperkakeluer til barnebarna. Ha en super søndag med småstrikking.

    SvarSlett
  3. Flotte sokker, og så kult med peppekakelue da gitt!

    SvarSlett
  4. Hihi.. så artig med strikkede/tovede pepperkaker! Trodde først det var lakris-seigmenn (det spiste jeg i helga, forstår du), men så så jeg det var pepperkaker. Fantastisk.
    Ha en fin blogguke. Klem ToneB

    SvarSlett
  5. Småstrikk må til, og det er herlig avslappende:-) Så fint du har fått stripene - helt like på hver sokk:-)
    Koselige figurer til lua også, tror jammen du må vise fram lua igjen når figurene har kommet på plass.
    Ønsker deg en fin kveld, og ei koselig småstrikk-uke videre!
    Klem:-)

    SvarSlett

Det er hyggelig med tilbakemeldinger i bloggen, så legg gjerne igjen en liten hilsen og hvem du er :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails