søndag, juli 15, 2012

Finull-fylla igjen!?

Ja, det føles nesten som å ha vært på fylla, Finull-fylla. Det er berusende og morsomt, helt til man er ferdig - da står bare trådfesting og damping igjen - og det blir litt som dagen-derpå... all moroa er liksom borte, bare de kjedelige tingene igjen... Men mens beruselsen varer er det moro - særlig når man har et fint mønster eller vakre farger å strikke av.

I Norsk Husflid nr 3/2012 falt jeg pladask for et par votter med åtteblamønster på siden med "Lag det selv".
Det som stoppet meg var de utrolige fargene på vottene, som gikk i nydelige naturtoner. Garnet var tydeligvis plantefarget, men oppskriften nevnte også Hifa2 og Finull som gode alternativer, og da var jo ikke jeg veldig vanselig å lure utpå med litt Finull igjen...

Jeg strikket mine votter i grå, hvit, lilla og rosa Finull / Pt2, på pinnenr 3,0 mm. Opplegget var over 60m og de passet meg utrolig bra. Det gikk med ca 75g garn totalt, og mønsteret passet ypperlig til restegarn siden mønster rapportene ikke gikk over så mange omganger.
En annen fordel med vottene var at de hadde "flat" tommel uten økninger/kile, så de vanlige tommeøkningene ødela ikke mønster-rapportene, og det var lett å få tommelmønsteret til å passe med selve votten.

Det som kanskje overrasket mest var hvor lite gjennomarbeidet oppskriften virket. Jeg syntes den manglet gode beskrivelser, og diagrammene var litt rotet og stemte ikke helt.

Så til å være et oppslag i Norsk Husflids eget medlemsblad, som skal sikre at vi tar vare på våre gamle tradisjoner og husflidsteknikker. Bladet som liksom skal informere og drive opplæring, motiverer oss til å holde tradisjonene levenede, kanskje også stimulere til at nye medlemmer får opp interessen for en ny-gammel teknikk - så syntes jeg dette var litt trist jeg.

Men vottene er jeg forøvrig godt fornøyd med.

2 kommentarer:

  1. Synd beskrivelsen var så dårlig, for dette var flotte votter.Det er sikkert mange som fristes til å strikke dem, men er mønsteret dårlig så forsvinne kanskje lysten?

    SvarSlett
  2. Disse la jeg også merke til og klippet ut. Synd at oppskriften var så dårlig - men for en dreven strikker som deg gikk det jo bra likevel! Har faktisk lagt merke til det før en gang også, leste gjennom en oppskrift og oppdaget feil (selv før jeg fikk strikket den) - og gjorde Norsk Husflid oppmerksom på det. De virket veldig overrasket - så de som lager bladet og de som tar vare på tradisjonene er tydeligvis ikke de samme :-)
    Men uansett - vottene ble flotte!!

    SvarSlett

Det er hyggelig med tilbakemeldinger i bloggen, så legg gjerne igjen en liten hilsen og hvem du er :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails