søndag, februar 21, 2010

Buss, strikk og hekling

Oppdaget at det ble veldig mye grått og blått her i bloggen og tenkte jeg måtte krydre med litt flere farger.... Så jeg startet på et par skikkelige buss-sokker, og da mener jeg BUSS-sokker med stor B!
For fargen er akkurat den samme som de grønne bussene her hjemme... (garnet var egentlig tenkt til en jakt-lue, som lyser litt opp, men det ble med noen striper i en svart lue isteden).

Men det ble liksom litt vel knall å strikke sokkene helt ensfarget i det lysende neongrønne, så jeg stripet de med litt grått og hvitt. Ble ikke så verst. Det jeg ikke tenkte på var at trådene tvinner seg litt vel mye - så det ble litt trått å strikke med tre farger på bussen.

Vanligvis har jeg ca 1 times tid på bussen (pluss en "liten tur" med NSB) hver vei til jobb og bruker stort sett buss-tiden til litt strikking eller lesing. Men nå som det har vært litt "drøye" timer inn til byen har jeg fått et luksusproblem. Jeg går tom for "buss-egnede" strikkerier.... og sitter igjen med en del halvgjort som må fullføres hjemme. Litt lei av vrangborder på sokker også - skal jeg innrømme.
Startet derfor på et englemaskesjal her i forrige uke, og tenkte det var god avkobling og litt variasjon til all strikkingen. Strikker med en tråd Kitten mohair og en tråd Opal ull/bambus - på krok nr 4. Blir akkurat passe luftig, men dog ganske varmt i fanget.

Fredag var det kaos i kollektivtrafikken igjen og jeg fikk 3 timers reise inn til jobb, så da ble jeg nesten ferdig med sjalet også...
Siste delen får jeg nok hekle her hjemme eller på hytta, for det begynner å bli litt stort (og varmt!) å ha på fanget på bussen.

Jeg trenger derfor noen nye tips til hva jeg kan bedrive på mine reiser til og fra jobb - noe som er akkurat passe stort og ikke for avansert så jeg må ha mønster med. Helst ikke alt for tynt garn heller... Ideer tas i mot med takk, så håper jeg trafikken går bedre til uken!

4 kommentarer:

  1. Friskt og fint med litt farger på sokkene. Tenk å ha så masse håndarbeidstid der slipper dårlig samvittighet for alt det andre man burde ha gjort. Kanskje du kan strikke noen skjerf eller hekle noen luer. Det finnes mange fine hekleoppskrifter som det er kjapt å lære seg utenat.

    SvarSlett
  2. Luer - det var et godt tips :-) Takk skal du ha!
    ...og jeg vet dette egentlig er et luksusproblem...

    SvarSlett
  3. Takk for tips om hva jeg kan blande Kitten Mohair med. Jeg har arvet mange nøster som jeg tenkte å bruke til englemaskesjal, men bare Kitten Mohair blir litt tynt synes jeg.
    ha en fortsatt fin dag :-)

    SvarSlett
  4. Jeg har strikket en god del tova votter på bussen, de er store nok til å strikke på en liten rundpinne. Turen virker kortere når man har noe å gjøre underveis :)

    SvarSlett

Det er hyggelig med tilbakemeldinger i bloggen, så legg gjerne igjen en liten hilsen og hvem du er :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails