mandag, juni 01, 2009

Etter inspirasjon av Mammas raggsokker

Jeg er vokst opp med en svært sokkestrikkende Mamma. Vi har vel egentlig tatt det som en selvfølge - hele fanilien - at sokkeskuffene aldri skulle bli tomme. Til jul var det ofte en liten ekstrapakke fra Mamma, med et par nye gode varme sokker. Og sokker vi fikk hull på, ble tatt med "hjem" for å stoppes før de fikk sokketilværelsen sin tilbake. Uansett hadde Mamma alltid et par sokker på pinnene, til noen - sånn var det bare..

Som en storforbruker av raggsokker, var dette en fin ordning, og jeg strikket knapt et par sokker om jeg ikke måtte.
Rart hvordan ting forandrer seg... og jeg husker enda den dagen det snudde.

Jeg hadde samlet opp mengder med ulltøy som skulle vaskes og da særlig raggsokker. Par etter par ble de hengt på stativet til tørk, men kanskje ikke fullt så mange par likevel? Noen av de med "florlette blonder" i hælene som ropte om litt stopping.
Det er allerede tre år siden vi mistet Mamma, og sokkestrikkingen hennes. Så hvem skulle strikke og stoppe nå? måtte jeg begynne å gå i butikken for å kjøpe RAGGSOKKER liksom? Det var bare helt utenkelig...

Det var da jeg fant Sokke-alongen og meldte meg på. Noe jeg ikke har angret på, bare lært masse mer om sokkestrikking, fellinger, og pinnevalg. Så selv om det begynner å tynnes ut i rekkene av Mammas sokker, sørger jeg for at ragg-sokk-skuffen er full fremdeles.

På hytta i pinsen har jeg tatt for meg en raggsokk av Mammas produksjon, og talt opp masker og fellinger og skrevet ned oppskriften på "Mammas raggsokker" så nå kan jeg fortsette der Mamma slapp, og bringe strikkingen videre med meg. Det føles bra! Og her ser du første sokkeproduksjon i tykt ullgarn, med kilehæl og vrangborder hele veien ned. Og disse er strikket "riktig vei" selvfølgelig :-) De mangler bare et par striper i en annen farge - på skaftet.
Men så lurer jeg på - er det noen som stopper raggsokkene fremdeles? Jeg har en liten (stor) pose sokker som trenger stopping, men det blir liksom ikke noe av... Kanskje på tide å innføre stopping igjen her også...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er hyggelig med tilbakemeldinger i bloggen, så legg gjerne igjen en liten hilsen og hvem du er :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails