torsdag, juli 09, 2009

Mine første englemasker og reste-engler

(Bilde: Kitten restegarn klarr for å bli nylærte englemasker)

Jeg hadde bestemt meg for å lære de luftige englemaskene i ferien - etter å ha sett så mange fine sjal i blogger rundt på nett. Så med nok en regnværsdag i ferien, ble det den store engledagen idag :-)

Dette ble også en super anledning til å få brukt opp litt av alle Kitten-restene jeg hadde igjen fra andre sjal jeg har heklet - for Mohair garn egner seg liksom ikke så godt til sokker etc. så garnet har bare blitt liggende.

Jeg fant et tips i en blogg for en tid tilbake om at det i Felisis Blogg var lagt ut et "minikurs" i hvordan man kunne lære seg å lage disse fluffy englemaskene.
Så med Felisis englemaskekurs på PC'n og Kitten restegarn samt en heklekrok nr 4, var det bare å sette igang.
Egentlig var maskene ganske enkle, men vanskeligheten var å få alle maskene/løkkene like lange.... Etter noen runder med prøvehekling synes jeg det var på tide å prøve på ordentlig.
Skautrollet hadde heklet et nydelig skoggrønt sjal i englemasker (som var lagt ut i bloggen hennes) og der var det brukt dobbelt garn noe som så veldig mykt og godt ut. Fant derfor frem en en bunt med Inca Alpakka i grått og resten av Kittens-restegarnet (i flere farger..) og heklet i vei med en tråd Kitten mohair og en tråd alpakka, og jommen gikk det unna!

Så nå er jeg allerede ferdig med mitt første restesjal i englemasker og er godt fornøyd.
Kunne sikkert ha heklet det enda litt større, men ulempen med restegarn er at det plutselig er tomt... eller du må bytte til en ny farge. For å holde sjalet i litt like "skogfarger" ble det som det ble - så får jeg heller lage et til i rød/rosa variantene som er igjen av Kittens restene en annen dag.

Moro var det å lære en ny teknikk - og takk til Felisi som har lagt ut så lettlært "kurs"! Disse maskene skal det nok bli mange flere av...

2 kommentarer:

  1. Så flink du har vært. Det ble kjempeflott! Synes aldri man blir lei av å hekle slike sjal.

    SvarSlett
  2. Se der ja, så flott sjalet ditt ble! Det går virkelig an å leke seg med garn og farger til dette mønsteret, det blir fint uansett.

    Du har laget veldig mye annet fint også, jeg likte spesielt godt rullevottene. Nydelige farger!

    SvarSlett

Det er hyggelig med tilbakemeldinger i bloggen, så legg gjerne igjen en liten hilsen og hvem du er :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails