onsdag, august 13, 2008

Naturmaterialer og lilla sokker som ble brune

Har vært noen deilige dager på Finnskogen, og var så heldig å få med meg et foredrag om hvordan man kan lage flotte dekorasjoner av naturmaterialer.

Det var en lokal kunstner Kari, som plukket og høstet av det hun fant i skogene; kvister, bark, mose, blomster, sopp - og brukte disse materialene i sine kreative kranser, oppsatser, dekorasjoner etc. Det var skikkelig artig - og en sånn kreativ sjel som bare så muligheter uansett hvor hun snudde seg. Hun var samtidig opptatt av å ta vare på gamle tradisjoner, og ikke minst å ta hensyn til naturen når hun plukket og høstet. Og fargene - var som tusen garnnøster i alle regnbuens farger...

Dagen etter var jeg på tur langs Røgden (en stor innsjø/vann) nedenfor Finnskogtoppen. Vannet var regulert fra svensk side, og ganske nedtappet - så det var strandet masse materialer/drivved i strandkanten. Greide å stå over plukke-lysten da, men angrer litt nå. Tenk så mange fine ting jeg kunne laget til jul.... Men jeg får heller ta meg en tur i marka her hjemme å se hva jeg finner - for dette ga inspirasjon.

Mens jeg var på Finnskogen fikk jeg strikket ferdig første sokken for august.

Det har gått ganske trått - og det er mye mønster som tar tid å få strikket. Men sokken ble fin, ja selv om den burde vært Lilla og ikke brun kanskje? Mønsteret heter "En lilla sky" - men jeg synes det passet bra med brunt garn på Finnskogen, så nær skogen og naturen... Så da ble det brunt Silja garn på pinne 2,5.

(var litt vanskelig å få frem mønsteret - men det er masse huller og "knuter" rundt hele leggen, og på oversiden av foten).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er hyggelig med tilbakemeldinger i bloggen, så legg gjerne igjen en liten hilsen og hvem du er :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails