mandag, juli 27, 2015

Moa mudd i mosaikkstrikk


I samstrikken Votter- og Sokker 2015 på Facebook var oppdraget for juli enten et par bølgesokker fra Drops eller Moa Mudd i mosaikkstrikk.

Jeg tenkte først å strikke sokkene, for å få et "gratis" par til 26-par plungen jeg er med på. Men så kikket jeg heldigvis litt nøyere på Moa mudd. Her var det en ny teknikk jeg ikke hadde vært borti før; mosaikkstrikk.


Det er gøy å lære litt nytt, så jeg kjøpte mønsteret og var spent på om jeg skulle få det til. Men det gikk overraskende greit. Mosaikkstrikk er rett og slett en genialt enkel måte å strikke mønster i rillestrikk på.


Vanligvis benytter vi jo to tråder og strikker med de samtidig, ved å veksle mellom de to trådene. I mosaikkstrikk strikker du bare med en tråd av gangen, og flytter deg bare forbi de maskene som ikke skal ha den fargen du strikker med. Så strikker du med tråd nummer to, og strikker de maskene du ikke strikket med tråd nummer en. En mønsterrad strikkes derfor to ganger, med en farge av gangen.

Moa muddar strikkes frem og tilbake med to farger, men bare en farge av gangen.
Det som var vanskelig var å beregne hvor mye "slakk" du skulle gi tråden bak de maskene du ikke strikket. Men litt øvelse og det gikk greit etterhvert.

Jeg strikket mine Moa muddar i Hverdags fra Du Store Alpakka, på pinnenr 3. Et utrolig mykt og godt garn, med en blanding av alpakka og ull - så det er litt stødigere enn ren alpakka. 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er hyggelig med tilbakemeldinger i bloggen, så legg gjerne igjen en liten hilsen og hvem du er :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails