søndag, januar 25, 2015

Vintertrolling

Det ble endelig ordentlig vinter med masse snø, og så ble det køkaos inn til jobb. Lange reisedager med buss ga tid til strikking av 4 ølvotter - som nå er trollet (tovet) i maskin og står til tørk.

Ølvottene er strikket etter samme fremgangsmåte som Strikkedollas ølvotter, men jeg måtte justere antall masker noe fordi jeg har brukt litt tynnere garn og ikke pyntet de med fine broderier.
Har strikket i litt ymse restegarn; Østlandsgarn og Pt3 i 100% tovbar ull.


Alltid litt spennende når de uformelige digre strikketingene legges i maskinen og får en times vask for å krympe seg i fasong. Denne gangen gikk det også bra, og resultatet ble slettes ikke verst.



Jeg syntes hele prosessen med toving er ganske magisk og utrolig spennende. Særlig når du kan forvandle en ubrukelig, diger og slapp lue til et plagg som kan brukes.
Jeg hadde nemlig en diger lue liggende som absolutt ikke passet, og den fikk også bli med på reisen i maskinen og kom ut av det som en tovet kalott! Men nå passer den helt supert! Den minner meg litt om de gamle potteluene vi hadde da jeg var ungdom... 



Toving er gøy, særlig når de får den fasongen man ønsker :-)

2 kommentarer:

  1. Flotte ølvotter! Og enig, toving er gøy og spennende :)

    SvarSlett
  2. Jeg pleier å si at toving er risikosport, men det er nå artig da. Dette gikk jo supert! Sikkert noen som blir glad for en ølvott, og så er det gleden ved å få brukt litt restegarn! Her snør det litt, men skal ut og gå en tur nå.

    Fortsatt god onsdag fra Ingunn

    SvarSlett

Det er hyggelig med tilbakemeldinger i bloggen, så legg gjerne igjen en liten hilsen og hvem du er :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails